INSPELNING – Om att lyssna på fläktsurr och trycka på knappar

Så sitter du äntligen där framför mikrofonen och ska spela in. Du har förberett dig, skaffat utrustning och kanske tagit emot en gäst. Vad ska du tänka på och hur ska du agera?

Innan du börjar spela in ska du alltid kontrollera att tekniken fungerar. Detta bör du såklart göra långt innan du spelar in, så att inte din gäst får vända hem igen eftersom inspelningsutrustningen inte fungerade. Har du möjlighet kan du ta med dig en backup-lösning, men det är ju ofta dyrt att investera i en sådan.

Se till att inga störande ljud följer med inspelningen. Ta bort knarrande stolar och lyssna så att inga element, kylskåp eller någon ventilation tränger in på inspelningen. Jag rekommenderar att du spelar in några sekunders tystnad och lyssnar på ljudet med ett par hörlurar. Ofta uppfattar mikrofonerna mer ljud än våra öron, och genom att lyssna på inspelningen undviker du att ljud du inte uppfattar med dina öron kommer med.

När jag gör intervjuer inleder jag alltid med att kontrollera ljudnivån på inspelningen. Vi människor pratar olika högt och tenderar också att ha olika avstånd till mikrofonen. Du bör inför inspelningen såklart informera eventuella medverkande om vilket avstånd till mikrofonen som är lämpligt. Ha ett sådant avstånd som mikrofonerna föreskriver och undvik puffar. Puffar är små vindpuffar som bildas när vi uttalar konsonanter som exempelvis “p”.

När jag testar ljudnivån ber jag personen jag pratar med att berätta om sin frukost. (Det har för övrigt lett till att jag numera sitter på en unik dokumentation över arbetarförfattares frukostvanor.) Att jag ställer en så meningslös frågar beror på att du, när du ställer in ljud, inte kommer höra vad personen mitt emot dig säger. Du fokuserar nämligen på ljudets kvalitet och inte på vad som sägs. Därför är det viktigt att du ställer in ljudet innan samtalet eller intervjun börjar. Annars kommer du att vara ofokuserad i samtalet och missa de självklara följdfrågorna. Glöm tekniken så fort du garanterat dig om att den fungera och spelar in som den ska, även om du såklart emellanåt bör slänga ett öga på den.

Varnande anekdot: Som teknikchef på studentradion kallades jag in i studion av en panikslagen programledare som via lyssnarna fått höra att ljudet var lågt. Han gav mig hörlurarna och förklarade att ljudet i studion lät utmärkt. När jag såg knapparna på mixerbordet upptäckte jag felet. Hörlurarnas volym var uppdragen till max och för att sänka ljudnivån i dem hade han dragit ner volymen på mikrofonerna. Han borde naturligtvis reglerat medhörningen genom att justera hörlurarnas volym, inte ljudnivån på inspelningen. Genom sitt agerande tvingade han alla lyssnare att skruva upp ljudet på sina mobiler till max.

Blanda inte ihop ljudnivån på det som mikrofonerna snappar upp och det som hörs i dina hörlurar. Undvik en sådan ihopblandning genom att först och främst kontrollera mikrofonernas ljudnivå genom ljudstaplarna på ljudkortet eller i datorn. Dessa brukar vara gröna i botten och när de närmar sig 0 db blir de röda. De bör inte stiga högre än till gult och generellt ligga kring -12 till -6 db.

I dina hörlurar kan du höra om ljudnivåerna “distar”. Blir ljudet för högt förvrängs det och talet låter märkligt.