Om att vara ständig och social

Din marknadsföring bör pågå ständigt och inte bara efter att du publicerat avsnitt. Genom att dagligen uppdatera dina lyssnare med exempelvis inlägg i sociala medier skapar du en självklar kanal för de som är intresserade av din podcast eller det din podcast handlar om.

Tidigt upptäckte jag att de inlägg där jag uppmanade till lyssning fick sämst räckvidd i sociala medier. Om man tar en titt på olika podcasts Facebook-sidor är det samtidigt den mest förekommande typen av inlägg.

Inläggen fungerar inte eftersom det är envägskommunikation. Du vill förstås att lyssnarna ska lyssna, men sociala medier är just sociala. Och social är du genom återkommande inlägg där du låter lyssnarna bli en del av produktionen. Låt dem få veta vad som pågår mellan inspelningarna. Svara på frågor och kommentarer. Fråga om deras åsikter. Känner de sig som en del av podcasten kommer deras engagemang och lyssningsfrekvens öka.

De sociala mediernas algoritmer bygger på interaktion. Ju fler interaktioner – desto fler människor ser inlägget.

Lyssnarna påminnas om att de ska lyssna på din podcast varje gång de ser dina inlägg på sociala medier och då behöver du faktiskt inte ens skriva att de ska lyssna på senaste avsnittet. Min podcasts Facebook-sida är främst en plattform för att diskutera arbetarlitteratur, där alla kan delta.