Idag sker marknadsföringen främst i sociala medier, och där bör du förstås finnas. Men de sociala medierna skiljer sig åt. Fundera över i vilka kanaler din målgrupp finns och med vilket innehåll du når dem. Koncentrera dig hellre på färre kanaler än att använda många halvdant.
Vilka inlägg som är gångbara på vilka sociala medier skiljer sig åt, för vi använder olika kanaler på olika vis, precis som alla medier skiljer sig åt. Fundera över hur du skriver ett mail och ett sms. Visst skiljer sig ditt språk åt beroende på var du skriver ett meddelande?
Vilket innehåll som fungerar på vilken plattform beror också på vilka dina följare är, så det är svårt att ge ett generellt tips. Här är verkligen ett område där du måste prova dig fram. Använd de sociala mediernas statistiktjänster för att studera vilka inlägg som genererar bäst räckvidd.
För min podcast Arbetarlitteratur använder jag Facebook som en kanal för nyheter om arbetarlitteratur. Jag försöker hitta de positiva nyheterna och gör bland annat inlägg om arbetarförfattare som fyller år eller vinner priser. På Instagram är jag mer personlig. Där publicerar jag vilka böcker jag läser och lägger upp bilder på mig för att berätta om mitt arbete med podcasten.
Vad som fungerar i dina sociala kanaler måste du prova dig fram till. Och kanske måste du också skapa dina kanaler så som du själv vill ha dem. Steve Jobs trodde inte på marknadsundersökningar eftersom människor inte vet vad de vill ha. Våga tvinga dina användare att vänja sig vid den typen av inlägg du vill leverera.
Använd dig av olika medieformer för att nå ut. Testa livesändningar, filmer, bilder och text. Fundera alltid över vilken medieform som lämpar sig bäst för den information du vill föra ut. Det måste vara avgörande för den medieform du väljer.
Kom ihåg att sociala medier inte är några megafoner. Variera innehållet och skrik inte. Låt dina kanaler komplettera varandra så att det lönar sig att följa dig på alla ställen.