Om vikten av att nyttja alla medieformat

Som jag nämnt tidigare är en podcast mer än bara ljud. För att informera och locka till lyssning har du både text och bilder till hands. Dessa syns i anslutning till avsnitten på iTunes och de olika podcast-applikationerna.

För varje avsnitt finns utrymme för en rubrik. Rubriken ska vara kort och slagkraftigt tala om vad avsnittet handlar om. Var inte rädd att vinkla och hårddra det, så länge du inte går över gränsen och utlovar mer än vad avsnittet innehåller.

En bra rubrik är inte för lång och kring fem till sju ord. Det är en utmaning att på det lilla utrymmet beskriva vad ett avsnitt handlar om, men tänk över rubriken länge och vänd och vrid på meningar, tillslut kommer du få ihop det.

Människor klickar på rubriker för att de vill lära sig något. Försök väcka intresse utan att avslöja för mycket. Använd gärna värdeladdade ord för att förstärka. Byt ut “bra” mot “briljant” och “dålig” mot “usel”.

Du kan med fördel använda ett intresseväckande citat ur podcasten som rubrik. Det är också vanligt att formulera rubriken som en fråga eller som svar på en fråga.
”Därför ska du inte…”
”Varför biljardbord har…”

Också avsnittets bild har uppgiften att locka till lyssning. Bilden kan med fördel användas också i sociala medier, där bilder når betydligt fler än vad text gör. Så lägg ner tid på att ta fram en lockande bild.

Bilden ska vara i färg för att få störst uppmärksamhet. Den kan vara illustrerad eller fotograferad. Vanligast i samtalspodcast är att den föreställer gästen, ofta tillsammans med programledaren. Har du med en känd gäst i avsnittet kan du med en sådan bild locka till dig många nya lyssnare, när kändisens fans vill höra avsnittet. Men det skadar inte att också prova andra motiv.

I beskrivningen har du större möjligheter att tala om vad avsnittet handlar om. Locka till lyssning och skriv vilka som medverkar. Här kan du också dela med dig av länkar eller listor på musik i avsnittet.

Det finns också en bild och en beskrivning kopplat till podcasten som helhet. Bilden och beskrivningen är ofta den potentiella lyssnarens första intryck.

Beskrivningen bör vara intressant, ja nästan oemotståndlig. Tala om vad podcasten handlar om och gärna något om dig som producerar den för att vinna legitimitet. I beskrivningen kan du också ange vilken veckodag som nya avsnitt publiceras.

Bilden bör vara just en bild, eller en illustration. Många podcastskapare fyller bilden med för mycket text, men det finns andra ställen att publicera text på. Bilden ska likt beskrivningen locka till lyssning. På många ställen på iTunes och i podcastapplikationer är det enbart bilden som syns på topplistor och liknande, inte beskrivningen. Därför är bilden extra viktig. Hitta en bild som beskriver podcasten och lockar till lyssning. Bilden kommer i stor utsträckning att bli ditt varumärke, det som kännetecknar din podcast när lyssnarna klickar sig in på iTunes eller podcastapplikationerna, så välj den med noggrannhet och byt den med försiktighet.