Om hur du gör radio för den som ska lyssna

Fundera över vilka som är din målgrupp. Är det unga eller gamla? Studenter eller pensionärer? Blonda eller halta? Är det människor som vill flytta till Borås, är de dansintresserade eller nyblivna föräldrar?

Tänk på din målgrupp när du utformar ditt koncept. För att nå målgruppen måste du ha rätt innehåll och ljudbild.

Ta en sådan simpel sak som språk. Till vem talar du? Kan du använda ett akademiskt språk eller ska du använda mer vardagliga ord som gemene man förstår?

Tänk på dina referenser. Om dina lyssnare är från Falkenberg vet de förmodligen vad brofästet är. Har du en bredare publik och använder lokala referenser riskerar du utestänga många lyssnare som inte känner sig hemma i din podcast. De kommer uppfatta ditt innehåll som privat och ingenting för dem. Det blir som att överhöra ett samtal på stan. Visst, det har hänt att jag stannat upp och överhört andras samtal, men ärligt talat – hur kul är det att lyssna på i längden?

Ta reda på din målgrupps vanor och var du når den. Det är nyttig information när du sedermera ska marknadsföra dig i rätt kanaler. Ska du i framtiden ta in en sponsor är det viktigt att veta vilken form av marknadsföring som är relevant för dina lyssnare. Både för att lyssnarna ska finna sponsorn intressant, men också för att sponsorn ska vara intresserad av att nå just dina lyssnare.

När du byggt upp en lyssnarskara kan du be dem svara på en enkät. Du kan också kontrollera vilka som följer podcasten på sociala medier för att bilda dig en uppfattning av vem lyssnaren är. Har du inte börjat podda än får du föreställa dig vem som ska lyssna och anpassa dig när det visar sig att du har fel.