Om iTunes-strategin

iTunes är den mest använda podcast-plattformen. Om din podcast hamnar på något av plattformens utvalda listor kommer det generer en stor grupp lyssnare.

På iTunes finns topplistor i olika kategorier där det är fördelaktigt att finnas. Men störst effekt har det fält som kallas “Nytt och spännande”. Här vill alla podcastskapare hamna för det kan generera tusentals lyssnare dagligen. Fältet syns nämligen högst upp på iTunes startsida.

Apple hemlighåller vilka kriterier som avgör hur en podcast hamnar i “Nytt och spännande”, men det spekuleras kring hur man gör för att få sin podcast dit. Troligtvis är det en sammanvägning mellan ett stort antal lyssnare och hög kvalitet på både podcasten och programbilden.

Lyckas du hamna i “Nytt och spännande” ligger podcasten kvar där i flera veckor och under de första fyra kommer du märka störst effekt. Fältet “Nytt och spännande” är så viktigt att hela din lanseringsstrategi bör utgöra ett försök att komma in där, och om du lyckas, få så stor effekt som möjligt ut av det.

När du lanserar din podcast bör det finnas tre avsnitt att lyssna på. Den som prenumererar på en podcast via iTunes laddar nämligen automatiskt ner de tre senaste avsnitten och du tredubblar din statistik. Men det är inte enbart av statistiska skäl du bör ha tre avsnitt tillgängliga vid lanseringen. Chansen att dina lyssnare fastnar för podcasten är större.

Har du väl klättrar in på “Nytt och spännande” kommer uppmärksamheten leda till att din podcast stiger på topplistorna. Och kommer du in på topplistorna kommer nya lyssnare fortsätta hitta din podcast och du blir med stor sannolikhet kvar där.